
Zorg.
Op onze school dragen we de begeleiding en zorg van al onze leerlingen hoog in het vaandel. We vinden het belangrijk om voor hen een leeromgeving te creëren waarin ze voldoende leerkansen krijgen om te groeien. Het is ons doel om aan elk kind een warm en positief klimaat te bieden zodat het zich goed voelt, zichzelf kan zijn, mondig leert zijn en kan verwoorden wat het bezighoudt. Daarnaast streven we ernaar dat het kind kan ontwikkelen op zijn niveau en tempo. Daarvoor bouwden we een zorgwerking uit binnen de verschillende fasen van het zorgcontinuüm. Dat bestaat uit drie niveaus:
— Brede basiszorg
Dit is de ondersteuning die alle leerlingen dagelijks krijgen van de leerkrachten in de klas. Leerkrachten passen hun lesmethoden aan, geven extra uitleg en zorgen voor een rijke leeromgeving. Ze observeren en begeleiden de leerlingen bij het leren. Ze voorzien een gedifferentieerd aanbod en mogelijkheid voor remediëring. Er wordt aandacht besteed aan het verwerven en automatiseren van leerinhouden. Er is ook oog voor de sociaal-emotionele ontwikkeling.
- extra werktijd: de kinderen krijgen meer tijd om een reeks oefeningen af te werken
- visueel ondersteunen van woorden: de leerkracht legt moeilijke begrippen uit met tekeningen en filmpjes
- verlengde instructie: de leerstof wordt opnieuw of op een andere manier uitgelegd. De leerling blijft langer onder de hoede van de juf.
- kinderen die vlot de leerstof verwerken, krijgen meer uitdagende opdrachten.
- een leerling die moeite heeft met concentratie, mag met een koptelefoon werken of gebruikt een study budd
- …
— Verhoogde zorg
Soms stellen we vast dat de zorg in de klas onvoldoende blijkt om bepaalde noden op te vangen. Tijdens een klasoverleg (MDO) bespreekt de klasleerkracht met het zorgteam de leerlingen waarvoor verhoogde zorg van toepassing is. Er wordt nagedacht welke extra stappen er kunnen gezet worden. De gekozen acties worden uitgevoerd, geëvalueerd en bijgestuurd. We trachten de kinderen tijdens zorgmomenten zodanig te begeleiden dat ze aansluiting blijven hebben met de klas. In die zorgmomenten werkt de zorgleerkracht met kleinere groepjes leerlingen.
- een kind dat trager de leerstof verwerkt mag langer gebruik maken van concreet materiaal
- een leerling die moeite heeft met lezen, krijgt aanvullende leesmomenten en leesondersteuning in kleine groepjes
- een leerling met rekenmoeilijkheden krijgt aangepaste oefenreeksen en mag hulpmiddelen zoals een rekenmachine gebruiken.
- een leerling die onrustig is, krijgt een rustig plekje in de klas om te werken
- …
— Uitbreiding van zorg
Wanneer de ontwikkeling niet wil vlotten, is extra gespecialiseerde hulp nodig. We doen hierbij beroep op het CLB (Centrum voor Leerlingenbegeleiding) en/of externe specialisten. Dit gebeurt steeds in overleg met de ouders.
- een leerling met dyslexie krijgt ondersteuning van een logopedist en mag gebruik maken van voorleessoftware.
- een leerling met een fysieke beperking krijgt aangepaste meubels of hulpmiddelen, zoals een laptop met spraakherkenning.
- …
Om een goede zorgwerking te realiseren, hechten we veel belang aan de samenwerking tussen verschillende partners. We overleggen hierbij dus met leerkrachten, leerlingen, ouders, zorgcoördinator, zorgleerkrachten, directie, de brugfiguur en het CLB. We organiseren op basis van de noden van onze leerlingen ook geregeld overleg met logopedisten, kinesitherapeuten, het revalidatiecentrum, enz.
Heeft u vragen of maakt u zich zorgen over uw kind?
Blijf er niet mee rondlopen en neem gerust contact op met de leerkracht of de zorgcoördinator. Samen zoeken we steeds naar de beste oplossing.